Camilla Tepfers peker på i sitt innlegg på Næringslivsdagen i regi av Norsk designråd at tjenesteinnovasjon er Norges fremtidige redning. Hun peker på at i tillegg til de allerede uttalte satsningsområdene: olje, havbruk og kraft kan tjenesteinnovasjon bli et godt ben å stå på for fremtidens Norge. Helsetjenester er et opplagt og nødvendig satsningsområde, sier hun.
Også industrien trenger sårt å differensiere seg ved å drive innovasjon i tjenester i tillegg til sine produkt- og prosessinnovasjoner. Når våre industribedrifter stadig oftere og sterkere møter internasjonal konkurranse i sitt eget marked må tjenesteinnovasjon også være et klart strategisk mål i tillegg til sitt evige LEANarbeid. Lønnsomhetsprognosene er lave for industrien, særlig grafisk industri.
Kostnadseffektivisering er nødvendig og viktig, men kan ikke lenger være eneste strategiske retning. Det er derfor gledelig å se at flere bedrifter nå ser mulighetene som ligger i å ta inn over seg endrede brukerbehov, og innoverer på disse til nye tjenester og i nye forretningsmodeller, også i grafisk industri.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar